Ahold heeft de omzet in het eerste kwartaal met een kleine 15 procent zien oplopen tot 11,3 miljard euro. Het supermarktconcern, dat twee derde van zijn opbrengsten in de Verenigde Staten behaalt, werd met name geholpen door de sterke dollar, maakte het woensdag bekend.
Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en exclusief de verkoop van benzine kwam de omzetstijging uit op 3,1 procent. De nettowinst verviervoudigde, van 50 miljoen euro een jaar eerder naar 213 miljoen euro. Het onderliggend bedrijfsresultaat, waar eenmalige posten uit zijn gefilterd, daalde licht tot 390 miljoen euro.
“De positieve beweging in onze omzetontwikkeling stemt ons optimistisch”, zei topman Dick Boer. Ahold ligt volgens hem op koers om de verwachtingen voor heel 2015 waar te maken. Het bedrijf deed geen nadere mededelingen over de onlangs aangekondigde fusiegesprekken met het Belgische Delhaize.
Groei Albert Heijn
In Nederland steeg de omzet met 5,7 procent tot 3,75 miljard euro. Dat was volgens Ahold mede te danken aan Albert Heijn, dat geslaagde promoties beloond zag worden met een sterke groei. De onderliggende operationele marge ging wel omlaag, van 5 procent naar 4,4 procent, mede door hogere pensioenkosten.
De groei van Albert Heijn kan overigens voor een flink deel worden toegeschreven aan een vergroting van het winkelbestand. Er kwamen ten opzichte van vorig jaar zestien voormalige C1000-vestigingen bij en in België werden tien nieuwe winkels geopend. De internetverkopen namen met ruim een vijfde toe.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl